Strandsommar 2010

Igår började mitt mål med beach 2010. Nu jobbar jag och då är tanken att jag ska träna 30 min på lunchen varje dag jag jobbar. Igår blev det crosstrainer pga av min fot som tre å en halv vecka efter eastbourne fortfarande plågar min vardag. Hoppas hoppas att jag komer orka att träna mycket och att jag kommer hålla min borta från onyttigheter.

Det är bra när jag jobbar för då finns det ingen möjlighet för mig att få tag i cola, godis eller annat som är helt onödig. Så mina mål är nu följande

  • Äta regelbundet och inget där över
  • Träna varje dag jag är på jobbet
Kan jag hålla dessa hoppas jag att det är en bra start. första delmålet är året ut. Lycka till säger jag till mig själv

utöver det kan jag berätta att jag och Daniel var ute och åkte i söndags. Grymt kul att åka downhill och ännu roligare att daniel var med. Får se när jag har chans att göra det nästa gång. kanske i morgon mellna tio och två. så kan ni då?

Bilder från sven-photo.de


Eastbourne del 2

Tiden går fort och det är redan tre veckor sen eastbourne. Eastbourne Speed days var min första stora tävling jag skulle vara med på och det gick ju inte riktigt som planerat. med en stukad fot innan tävlingen så fick jag helt enkelt sitta igenom tävlingsdagen men jag hann med tidskval och freeride de andra dagarna.
Tidskvalet gick superbra och jag kvalade in på en tjugonde plats av 130 åkare som var där för racet. Hrymt kul att vara fjärde bästa svensk (jag räknar Sanne som svensk och de som var bättre av svenskarna var i ordningen, Sanne, Klaes och Philippe).

Hur var då eventet. Som alal insatta kanske vet så drog sig Sponsorn Go Fast ur några veckor innan tävlingen vilket medförde en stor förlust för arangörerna. Detta medförde lite sämmre förutsättningar för alt runt omkring men det påverkade inte åkningen direkt.

Banan på 1,5 km var förlängd med 600 m från åren innan och den sträckan var en raksträcka där omkörningar och drafting var tänkt. Förlängningen rån tidigare år hade inte den nya asfalten som övria sträckan hade vilket blev en riktig chock första åket och det var över hela helgen svårt att bemästra. övre delen av banan hade en fin, slät asfalt utan en enda skavank, Nedre delens asfalt var grov, ojämn och vass. Stenarna i den gamla asfalten var vass och tuggade i sig allt om något oförutsätt hände. En själd och hjulen var konade, en slajd med skinnställ bara nudda vägen och vägen hade ätit upp mycket av det. Brädan studdsade fram över vägen och det var riktigt svårt att hålla en linje och att hålla kontroll på brädan. alla fall för mig som inte åkt på detta underlag tidigare.

Men banan var kul, det var fullt ös genom hela banan och när vi inte hade vinden emot oss så gick det i ca 60 km/h i snitt. Med vind gick det bra mycket långsammare men å andra sidan så var det full tuck hela vägen då. Så om banan kan vi säga, att det var kul och riktigt bra för nybörjare samt att sista delen var svår på det sättet att det skakade och hoppade och man hade inte full kontroll. Men kul åkning specielt för nybörjare och jag kommer åka dit nästa år också.

Allt runtomkring då? a det var det som arrangörerna fick dra in på. Vi bodde vid backen i tält, det som fanns var en strandtoalett vilket faktist beskriver lukten och frächheten på den. Det som fanns att äta och dricka i närheten var Beachy Head Pub och det var ju helt ok. inte så farligt dyrt men inte jättemycket mat. Det som verkligen var trist var att festen blev avslagen utan sponsor och var på puben vilket dödade stämmningen lite. Samt att festen var dagen innan tävlingen, inte kostigt att man var lite ur form på tävlingsdagen.

Jag hoppas på sponsorn kommer tillbaka nästa år och att sista delen av backen blir asflterad. Blir det de så kommer detta vara ett grymt event, hur so mhelst åker jag tillbaka och har kul under en hel helg.

Min Criuser

I min samling har jag för tillfället tre brädor. En downhillbräda, en pool och slajdbräda samt min criuser. Har under min tid på longboard pendlat fram och tillbaka om man ska ha en criuser eller inte. Eftersom jag åker topmount när jag kör downhill så har jag användt min downhillbräda som criuser men nu med chans på billiga delar, en ny downhillbräda så blev helt enkelt min gamla downhillbräda en criuserbräda som jag ska utveckla min freerideåkning på.

Criuser:
Deck: Fibretec fat n'flat
Trucks: Tracker RT-X/S 149 mm
Bushings: Khiro Bitch bushings fram och orginaltracker bak.
Kullager: Daddies Boardshop lager abec 7
Hjul: Earthwing Smokers 70mm 83a



Eftersom jag tidigare åkt på en slalombräda med tracker truckar föll valet ganska naturligt på tracker igen. Jag ville ha något som svänger mycket så man både kan pumpa fart och carva kraftigt. Hjulen tog jag för att testa något nytt. hjulen är ganska breda i kontaktytan men inte lika koantiga i formen så som biz Zigs från retro hjul (Abec11) vilket gör att de är greppiga men jag hoppas kunna köra på tills de släpper och jag får se hur de reagerar då.

Brädan är enligt mig en kul bräda att glida run på, ta breda backar där man carvar och övar balans. Själva plankan är stiff men inte helt stenhård, en viss svikt finns i brädan. Truckarna har jag gett positiv vinkel fram för yttligare svängförmåga och bak är den neutral bara risers för att undvika wheelbite. Så man kan sammanfatta brädan att den är för lång för att vra en slalombräda men den är utrustad som en slalombräda i övrigt. vilket ger mig vissa pumpmöjligheter. Det jag skulle vilja göra bättre på brädan e kullagren som jag inte tycker når upp till skateboardklass. DBS abec7 rullar bra mycket sämmre än jag trott för att vara nya lager. Men kanske blir de bättre med tiden då jag kör någon rengöring och sen kan jag uttala mig.

Klart jag saknar min slalombräda som har gått till en ägare som älskar den mera. någon gång i framtiden så kasnke jag byger på min samling med en slalombräda, vi får se va det blir då och hur jag vill att egenskaperna på den ska vara. Min förra slalom var enligt slalomnördar en slalom att inte köra i koner med men för mig funka den. Just nu leker jag med min criuser och lär mig pumpa och övar balans.

Testrunda i högdalen

Hade tidigare under sommaren beställt en ny bräda och nu i fredags kom den. på lördagen fick den griptape och nu igår, tisdag, fick jag chans att testköra den i högdalen. Brädan det är frågan om är Rayne Avenger 2009 som jag beställde så fort jag fick möjlighet. Det tog 8 veckor i frakt så förstå att man var sugen när man väl fick den. Det som skiljer min bräda från min gamla downhillbräda som var en fibretec fat n'flat 960 är främst konkaven. Avengern har skarpare och högre konkav samt att den har W konkav vilket helt enkelt är en bula i mitten på brädan för att öka greppet vid tå skär och slide i någon av riktningarna. Anvengern är lite bredare, 1 cm längre i totallängd men har 5 cm längre hjulbas än min tidigare bräda, Samt att det är lite styvare även om fat n'flat är hård i sig.

På grund av min stukade fot från eastbourne speed days kunde jag inte köra för fullt men kunde helt klart testa brädan så gott jag kunde. Det var en riktigt stor skillnad att åka min nya Rayne mot min Fibretec Foten hittade sin plats på ett helt annat sätt, detta gällde både framfot och bakfot. Den skarpare konkaven kände man tydligt och det gjorde det lite lättare i svängar där man står i tuck. fick inte chans att testa W-konkaven allt för mycket med tanke på att det var högdalen vi pratar om. Men jag är helt klart nöjd med bädan och kanske det bästa med den vara att jag kände mig trygg med fotbromsen på den här brädan. Av någon anledning känndes det riktigt bra.

På högdalstoppen blev det några åk själv och efter ett tag kom Matte och Christoffer vilket var sjukt kul och det gjorde hela dagen lite roligare och roligare åkning. Matte har blivit riktigt snabb, speciellt i kicken och tucken ser grymm ut. Matte körde utan skinnställ vilket gjorde honom lite långsammare och det blev roliga åk när vi körde ihop. Säkert stannade jag lite längre när de kom förbi än vad jag annars hade gjort.

Bilder från mina nuvarande brädor kommer nog under fredagen. Avengern har jag kittat med mina crailtruckar, jimZ bushings och till det hade jag Kahalani kullager och Flywheels 83 mm 78a. Griptapen till avengern var den grövsta de hade på kahalani och den e det grövsta jag åkt på. fötterna siter fast på brädan!

Eastbourne Speed days

Lovade att komma med ett inlägg idag så jag bjuder på lite egobilder från den tävlingen så kommer nytt inlägg i morgon igen!

Jag ska lätt tillbaka nästa år. då med ännu bättre förberedelser och nu vet jag hur det är och kan förbereda mig bättre.

Kicka liv i bloggen

Efter en hel sommar av ointresse från min sida så har jag beslutat mig för att starta bloggen igen. Det har hänt ganska mycket under sommaren och just nu sitter jag med ny bräda och massa nya prylar utöver det.
Så jag ska försöka skriva lite om åkningen, prylarna och framtiden här framöver. Just nu sitter jag med en stukad fot efter england som är på bättringsvägen och en förkylning som jag vill ska försvinna omedelbart bums. Så min fysiska hälsa är verkligen som gjord för att blogga!

Nästa inlägg kommer på måndag. då har jag tid och möjlighet att skriva och fixa fram foton på det man skriver om.

(OBS! gubbgnäll) En sak som stör mig är att allt för många hemsidor är gjorda för explorer. förstår inte varför utvecklare kan skriva bra kod för alla webläsare. Blogg.se är en sån sida som är optimerad för explorer, funkar med firefox och är helt okompatibel med safari. Otroligt störande måste jag säga som gillar ssafari bättre än nån annan webläsare och skulle inte röra explorer om jag ens hade skyddshandskar på mig.

RSS 2.0