Vad ska man göra?
Ja vad ska jag göra nu.
Hjälmen är klar, helt och hållet klar, kommer inte röra den på nått sätt förutom att åka med den. Jag har ett nytt skinnställ som är klart att använda. jag har fixat skor till denna säsong, jag har köpt nya slajdhandskar. Brädan är nygrippad nytt mounting hardwear som hållar truckarna på plats.
Som ni märker finns det inte mycket mer att göra.
Hjälmen är klar, helt och hållet klar, kommer inte röra den på nått sätt förutom att åka med den. Jag har ett nytt skinnställ som är klart att använda. jag har fixat skor till denna säsong, jag har köpt nya slajdhandskar. Brädan är nygrippad nytt mounting hardwear som hållar truckarna på plats.
Som ni märker finns det inte mycket mer att göra.
- Skinnställ - Fixat!
- Skor - Fixat!
- Handskar - Fixat!
- hjälm - Fixat!
- Rengöra kullager, till det behöver jag köpa kullagerolja
- köpa nya axelmuttrar till truckarna
- nya kingpin muttrar
- Så fort det går registrera sig till eastbourne worldcup. Är ine varje dag och ännu har ingen info kommit upp. otålig som jag e vill jag ha det klart nu.
- boka hostel i london för en natt
- kolla upp det sista med flygbolagen rörande packning, hur ska vi packa och vilka problem kan uppstå. om det finns nårgra problem, det kanske bara e jag som tänker att det kanske finns.
- Nya hjul inför race. Ska väl ha något mer greppigt hjul än mina kryppar med mig både till götet och till england. får se vad det blir, just nu lutar det åt ett par ganska mjuka flywheels 83 mm. vill ju inte ha så mycket läpp, det är ju läskigt.
- riktigt superhandskar. funderar att kanske när vi är i england införskaffa mig lush. en tanke som jag tycker låter ganska bra.
- en brailbucket, en hjäm för när jag e ute och slajdar. inte min integralhjälm.
Finito
NU är hjälmen klar. Kommer inte lägga en kron eller minut till på att mixtra med den igen. det blev skitbra. sitter här och beundrar hur bra jag e. här kommer slutresultatet, ingen bildserie för det var jag för ivrig för när jag monterade den. men det jag har använt e M3 skruv typ det minsta de hade på Clas Olsson och låsmuter till det.
Nu sitter visiret där en gång för alla! nästa gång blir nästa gång jag köper ny hjälm och nu vet jag har jag ska göra.
Allt höll på att skita sig. från glasmästaren trodde jag att jag skulle få typ 1 mm polycarbonatplast eller 0.70 mm tjock. icke. jag fick 1,5 mm tjock. det låter inte mycket men ack vilken kamp det var för att få det bra och så. det är ju bar en plastbit inte böjd eller nått. Grejen var att jag sa att jag ville ha samma som förra gången (läs mitt tidigare projekt) men fick inte det.
Ett misstag bara. slant med skruvmejseln när jag skulle fästa den svåraste skruven, så en repa på plasten men det syns inte när man har på skig hjälmen så det är bara skönhet. repor kommer det bli ändå trist bara med första, den svider mäst.
För övrigt hämtade jag utmin bromssko idag. aj vad dyrt det hade blivit. 275 kr för en doja, senast jag gjorde det för 1 1/2 år sedan kostade det 160 kr. nu kanske det inte är värt det längre, visst skon håller för kung och fosterland och slitstark och så men det är ganska mycket pengar.
Ut över det blev det ny griptape, handskar och skruvkit. så nu e jag klar för sommaren 2009. det är bara ut och åk efter idag då jag grippat om brädan.
Nu sitter visiret där en gång för alla! nästa gång blir nästa gång jag köper ny hjälm och nu vet jag har jag ska göra.
Allt höll på att skita sig. från glasmästaren trodde jag att jag skulle få typ 1 mm polycarbonatplast eller 0.70 mm tjock. icke. jag fick 1,5 mm tjock. det låter inte mycket men ack vilken kamp det var för att få det bra och så. det är ju bar en plastbit inte böjd eller nått. Grejen var att jag sa att jag ville ha samma som förra gången (läs mitt tidigare projekt) men fick inte det.
Ett misstag bara. slant med skruvmejseln när jag skulle fästa den svåraste skruven, så en repa på plasten men det syns inte när man har på skig hjälmen så det är bara skönhet. repor kommer det bli ändå trist bara med första, den svider mäst.
För övrigt hämtade jag utmin bromssko idag. aj vad dyrt det hade blivit. 275 kr för en doja, senast jag gjorde det för 1 1/2 år sedan kostade det 160 kr. nu kanske det inte är värt det längre, visst skon håller för kung och fosterland och slitstark och så men det är ganska mycket pengar.
Ut över det blev det ny griptape, handskar och skruvkit. så nu e jag klar för sommaren 2009. det är bara ut och åk efter idag då jag grippat om brädan.
Äntligen "Up and running"
Har äntligen tagit mig ork och dragit lite nätverkskabel till min linuxburk. Har två datorer hemma i hushållet. En macbook från 2006 och en ASUS P2 från 2008 där Ubuntu är det som går. Min linuxburk är endast kopplad till TV:n och används därför som en HTPC (Home Teather Personal Computer) då den har HDMI utgång. Dett fungerar oerhört bra och trotts att den inte är den starkaste burken så fungerar det väldigt smidigt.
men nu kommer det här med att kolla på film. får så otroligt dålig fantasi när det är dags att välja film och vet aldrig vad man ska kolla på. Varje vecka är det två självklara saker som ses på burken. Senaste avsnittet av How I met your mother och det senaste avsnittet av Greys anatomy. Men filmer. jag vill ha tips och idéer på filmer att kolla på. gärna länkar och annat.
Åter till linuxburken. Måste säga att jag verkligen rekomenderar Ubuntu för den som har ett normalt behov av sin dator, stationär som bärbar. Det tog mig lite under en timme att instalera allt från en ren burk till att ha installerat operativsysten och allt som följer med det så som openoffice och media och webprogram till att ställa in e-posten och instalera tillägg för allt som kan behövas.
har man en äldre burk finns Xubuntu och vill man verkligen ha ett flashigt och snyggt skrivbord finns Kubuntu. Jag e absolut inte mer än en vanlig användare men jag tycker det funkar väldigt smidigt. Rekomenderar starkt.
men nu kommer det här med att kolla på film. får så otroligt dålig fantasi när det är dags att välja film och vet aldrig vad man ska kolla på. Varje vecka är det två självklara saker som ses på burken. Senaste avsnittet av How I met your mother och det senaste avsnittet av Greys anatomy. Men filmer. jag vill ha tips och idéer på filmer att kolla på. gärna länkar och annat.
Åter till linuxburken. Måste säga att jag verkligen rekomenderar Ubuntu för den som har ett normalt behov av sin dator, stationär som bärbar. Det tog mig lite under en timme att instalera allt från en ren burk till att ha installerat operativsysten och allt som följer med det så som openoffice och media och webprogram till att ställa in e-posten och instalera tillägg för allt som kan behövas.
har man en äldre burk finns Xubuntu och vill man verkligen ha ett flashigt och snyggt skrivbord finns Kubuntu. Jag e absolut inte mer än en vanlig användare men jag tycker det funkar väldigt smidigt. Rekomenderar starkt.
i väntanss tider
det känns som om jag bara går och väntar inför helgen. eller rättare sagt tills fredagen. På fredag är lönen hn ooch jag ska göra följande saker.
Efter det kommmer våren kännas mycket närmare eller mycket längre bort. nu kan jag inte åka downhill för mina handskar är slängda och jag har inget som skyddar mina händer. Sedan väntar man på våren, eller blommor och knoppar skiter jag i utan rentspoat och torr asfalt på rätt ställen.
kanske ska gå förbi statsmissionen och kolla in om det finns bra skor till försäljning. E grymt sugen på skor och där hade de billiga bätttre beggade skor, om inte så för att göra om till bromsskor. jag sliter ju på skorna så otroligt mycket.
- Hhämta ut miin sko från skomakaren
- Grippa om brädan
- hämta ut mitt visir från glasmästaren
- beställa slajdhandskar från nätet
Efter det kommmer våren kännas mycket närmare eller mycket längre bort. nu kan jag inte åka downhill för mina handskar är slängda och jag har inget som skyddar mina händer. Sedan väntar man på våren, eller blommor och knoppar skiter jag i utan rentspoat och torr asfalt på rätt ställen.
kanske ska gå förbi statsmissionen och kolla in om det finns bra skor till försäljning. E grymt sugen på skor och där hade de billiga bätttre beggade skor, om inte så för att göra om till bromsskor. jag sliter ju på skorna så otroligt mycket.
Nytt visirprojekt.
Efter att mitt förra visirprojekt sjunkit in lite så var jag inte helt nöjd kan man säga. Sneglade på speedhjälmarna som finns där ute och de fasta visir de har. tänkte att jag har asolut inget behov av att öppna visiret och på det sättet kommer visiret bli mindre, sitta bättre och vara smidigare vid frakt. Sagt och gjort, slet bort de kardborrband som jag visat i de tidigare inläggen som jag fäste på hjälmen, och fram med ateralijerna för att rita ut en ny mall för visir.
Hjälm, penna, kludd och bakplåtspapper...
Som sagt valde baplåtspapper för det är väldigt smidigt att ha å göra med när man ska rita av saker under. fäste bakplåtspappret med kludd på hjälmen och kliptpte till pappret så det inte var alt för stort. sedan var det bara att börja rita efter kanten där jag tänkte skruva fast visiret på hjälmen
Halvvägs klart med skissandet, sax behövs också...
Det svårast är att få det bra kring integralen, blee drop är lite kantig där och jag vet ju nu sen tidigare projekt att plasten inte är så följsam. Men när jag var nöjd med mitt skissande var det helt enkelt dads att klippa ut min mall för att se hur den passar på hjälmen i det skeddet.
ser ut och passa bra...
Slutresultatet första steget....
nu ska mallen till glasmästaren, och jag ska köpa små skruvar och en smal smal träborr...
Hjälm, penna, kludd och bakplåtspapper...
Som sagt valde baplåtspapper för det är väldigt smidigt att ha å göra med när man ska rita av saker under. fäste bakplåtspappret med kludd på hjälmen och kliptpte till pappret så det inte var alt för stort. sedan var det bara att börja rita efter kanten där jag tänkte skruva fast visiret på hjälmen
Halvvägs klart med skissandet, sax behövs också...
Det svårast är att få det bra kring integralen, blee drop är lite kantig där och jag vet ju nu sen tidigare projekt att plasten inte är så följsam. Men när jag var nöjd med mitt skissande var det helt enkelt dads att klippa ut min mall för att se hur den passar på hjälmen i det skeddet.
ser ut och passa bra...
Slutresultatet första steget....
nu ska mallen till glasmästaren, och jag ska köpa små skruvar och en smal smal träborr...
På min gatan i stan...
Sopar de!
Det var en fröjd för ögat att se och jag e lite nöjd över mig själv att jag hann fota en så bra bild med mobilen. Ska tillägga att denna traktor sopade på privat mark men folk verkar förstå att våren är på väg. Sedan så är det ju faktist bättre för alla ju fortare gruset/sanden försvinner från våra vägar om det inte gör någon nytta!
Det var en fröjd för ögat att se och jag e lite nöjd över mig själv att jag hann fota en så bra bild med mobilen. Ska tillägga att denna traktor sopade på privat mark men folk verkar förstå att våren är på väg. Sedan så är det ju faktist bättre för alla ju fortare gruset/sanden försvinner från våra vägar om det inte gör någon nytta!
IGSA World Cup Eastbourne
Tänkte ta mig hit i sommar. Så fort den nya webplatsen kommer upp ska jag anmäla mig och här vid månadsskiftet blir det boka flyg till england.
hjälmen är klar!
Fick mitt färdigsågade visir från glasmästaren igår. Han sa att 125 kr var nog lite för billig. men han sade priset innan så då får det bli det. glad var jag. idag har jag borat hål för skruvarna och efter montering såg det ut så här som på bilderna nedan. inte helt hundra alltså. det sticker ut något väldigt. plasten är utsågad från ett ark och inte böjd för att hålla den böjda formen på något sätt.
Så vad ska man göra. tog till mig tipset från longboard.nu, där var det en kille som fick ner kanterna med kardborrband. köpte det hos den lokala skräddaren och fäste den taggiga dele på hjälmen och den andra på visiret. Köpte vit så att det skulle synas så lite som möjligt och köpte med färdigt klister på så det var egetligen bara att trycka dit.
resultatet blev som följer.
Nu sticker inte kanterna ut alls. hur grymt som helst. visst kan man öppna visiret men det är inte det de e gjort för. det här får duga.
totalt pris på hjälmen.
hjälm: 905 kr
Visir: 125 kr
Kardborrband: 20 kr
1050 kr totalt om jag har räknat det rätt. halva priset mot en Icaro eller charly.
Så vad ska man göra. tog till mig tipset från longboard.nu, där var det en kille som fick ner kanterna med kardborrband. köpte det hos den lokala skräddaren och fäste den taggiga dele på hjälmen och den andra på visiret. Köpte vit så att det skulle synas så lite som möjligt och köpte med färdigt klister på så det var egetligen bara att trycka dit.
resultatet blev som följer.
Nu sticker inte kanterna ut alls. hur grymt som helst. visst kan man öppna visiret men det är inte det de e gjort för. det här får duga.
totalt pris på hjälmen.
hjälm: 905 kr
Visir: 125 kr
Kardborrband: 20 kr
1050 kr totalt om jag har räknat det rätt. halva priset mot en Icaro eller charly.
Önskelistan v 2.0
I ett tidigare inlägg gjorde jag en önskelista på saker som jag ville ha inför säsongen 2009. Nu har jag som man även här kan läsa i tidigare inlägg fått delar av av önskelistan uppfylld.
Men frågan är vilka slajdhandksar som jag ska köpa? det finns ju några alternativ och som det ser ut nu blir det lush.
tänkte presentera lite alternativ till slajdhandskar och har ni något att tycka till om så hör av er och kom med kommentarer.
För att göra det enkelt för mig så länkar jag till longboard.nu och min tråd i ämnet. SLAJDHANDSKAR
Tror att det kommer bli Lush handskarna från ohana.se
Men som sagt har ni bra argument så lyssnar jag gärna!
- Ny hjälm - köpt, fixad oh den håler på att bli komplett,
- Nytt skinnställ - Köpte ett helt ok på blocket, inte det bästa i världen men inte dåligt heller. sak se vad man kan göra då de gigantiska axelskydden som e helt onädiga för mig.
- Nya bromsskor - lämnat in mina gamla sneakers till skomakaren för omsulning så när jag köpt skosnören till dem så är även skorna klara.
Men frågan är vilka slajdhandksar som jag ska köpa? det finns ju några alternativ och som det ser ut nu blir det lush.
tänkte presentera lite alternativ till slajdhandskar och har ni något att tycka till om så hör av er och kom med kommentarer.
För att göra det enkelt för mig så länkar jag till longboard.nu och min tråd i ämnet. SLAJDHANDSKAR
Tror att det kommer bli Lush handskarna från ohana.se
Men som sagt har ni bra argument så lyssnar jag gärna!
Snygga till mera...
Nu har även Brädan blivit en DSTS bräda. Slet bort fjolårets griptape och har nu förberett för ny griptape....
Självklart kommer det i år även bli clear griptape.
Självklart kommer det i år även bli clear griptape.
snygga till allt
man måste ju snygga till allt som går.
stickers blev hur bra so helst, en på varje sida som döljer Bell märket. nu vänat jag bara på visiret som ligget kvar hemma och väntar.
stickers blev hur bra so helst, en på varje sida som döljer Bell märket. nu vänat jag bara på visiret som ligget kvar hemma och väntar.
Jag gillar hantverk
Skrev förut att det skulle vara det sista inlägget om hjälmar förra gången. Men skit samma här kommer ett till. Två saker har hänt sen jag skrev sist. jag har sålt min gula hjälm och komer nu bara ha en hjälm under året som kommer. så alt det jag skrev om race hjälm och freeride hjälm stämmer inte längre.
Sedan har jag påbörjat min visirproduktion. eftersom min hjälm jag köpte var en mtb dh hjälm och dessa saknar visir helt och hållet, kan inte en köpa fabrikstillverkade. Så då är det bara att börja fixa och trixa själv. I onsdags spenderade jag lite tid med att rita upp en mall på hur visiret kan se ut. klippte ut mallen, testade, klippte om mm. nu har jag lämat in mallen till glasmästaren. för 125 kr sågar han ut visiret åt mig i polycarbonatplast. sedan e det bara hem till mig för att borra i visiret där fästerna är och så e allt klart. 125 kr är jättebilligt jämfört med vad det skulle kosta att köpa vettig plast själv, såga böja fixa och dona, jag har inte verktygen, kunskapen eller platsen att göra det, den enda jag har är viljan och lusten.
här är glasmästeriet jag lämnade in min mall till. han huserar högst upp på östgötagatan alltså bara nån hundra meter från kahalani board store vilket jag tycker gör honom ännu bättre. (Klicka på bilden nedan för att koma till glasmästarens hemsida)
Har en delad syn på hantverk. En del hantverk är till för att tjäna överklassen. Möelsnickare är ett sånt typexempel. Normala människor med normal lön har inte råd at köpa möbler från möbelsnickare inte ens sina kompisar. de är själva inte överklass och kommer aldrig bli det alltså tjänar de överlassen och gör att klassstruktuerna består. Sedan finns det andra hantverk so mjag gillar och som jag börjat uppskatta när jag började åka longboard/downhill. Senaste i raden är då glasmästaren som gör ett visir åt mig för en enligt mig mycket billig penning. glasmästaren är också alltid beövlig när någon av våra rutor går sönder vilket händer och där låter jag väldigt gärna en som kan det göra det. Visst andra sysslor som ramar mm är någor för överklassen vilket gör det dubbelt.
Ett annat hantverk jag älskar att använda mig av är den skomakare jag går till. Hon sular om mina skor så fort jag behöver det med ett otroligt bra resultat. för 150 kr får jag en nysula då min förra börjar bli riktigt utslien och framförallt den sitter. Runt om i longboardvärlden har alla samma problem, skorna slits skitfort och man vet inte riktigt vad man ska göra åt saken. det har kommit ut produkter där man köper nya sulor men då kvarstår problemet att fästa sulan på skon. Det är det största problemet. än nen gång har skomakaren resurser materialen och kunskapen att göra det. jag kan inte lägga ett ton press på mina skor när jag försöker limma ihop dem med kontaktlim.
Nästa inlägg om skor kommer jag visa bilder från min underbara skomakare som har fattat grejen med downhill skateboard.
Sedan har jag påbörjat min visirproduktion. eftersom min hjälm jag köpte var en mtb dh hjälm och dessa saknar visir helt och hållet, kan inte en köpa fabrikstillverkade. Så då är det bara att börja fixa och trixa själv. I onsdags spenderade jag lite tid med att rita upp en mall på hur visiret kan se ut. klippte ut mallen, testade, klippte om mm. nu har jag lämat in mallen till glasmästaren. för 125 kr sågar han ut visiret åt mig i polycarbonatplast. sedan e det bara hem till mig för att borra i visiret där fästerna är och så e allt klart. 125 kr är jättebilligt jämfört med vad det skulle kosta att köpa vettig plast själv, såga böja fixa och dona, jag har inte verktygen, kunskapen eller platsen att göra det, den enda jag har är viljan och lusten.
här är glasmästeriet jag lämnade in min mall till. han huserar högst upp på östgötagatan alltså bara nån hundra meter från kahalani board store vilket jag tycker gör honom ännu bättre. (Klicka på bilden nedan för att koma till glasmästarens hemsida)
Har en delad syn på hantverk. En del hantverk är till för att tjäna överklassen. Möelsnickare är ett sånt typexempel. Normala människor med normal lön har inte råd at köpa möbler från möbelsnickare inte ens sina kompisar. de är själva inte överklass och kommer aldrig bli det alltså tjänar de överlassen och gör att klassstruktuerna består. Sedan finns det andra hantverk so mjag gillar och som jag börjat uppskatta när jag började åka longboard/downhill. Senaste i raden är då glasmästaren som gör ett visir åt mig för en enligt mig mycket billig penning. glasmästaren är också alltid beövlig när någon av våra rutor går sönder vilket händer och där låter jag väldigt gärna en som kan det göra det. Visst andra sysslor som ramar mm är någor för överklassen vilket gör det dubbelt.
Ett annat hantverk jag älskar att använda mig av är den skomakare jag går till. Hon sular om mina skor så fort jag behöver det med ett otroligt bra resultat. för 150 kr får jag en nysula då min förra börjar bli riktigt utslien och framförallt den sitter. Runt om i longboardvärlden har alla samma problem, skorna slits skitfort och man vet inte riktigt vad man ska göra åt saken. det har kommit ut produkter där man köper nya sulor men då kvarstår problemet att fästa sulan på skon. Det är det största problemet. än nen gång har skomakaren resurser materialen och kunskapen att göra det. jag kan inte lägga ett ton press på mina skor när jag försöker limma ihop dem med kontaktlim.
Nästa inlägg om skor kommer jag visa bilder från min underbara skomakare som har fattat grejen med downhill skateboard.
Downhill Skateboard (da shit 2009)
Upptänkte ju att jag är 27 år denna säsong. Har åkt i några år nu och sett en utvecklng på downhill sidan. Det är så att det går trender inom downhillåkningen och det är är vad jag nu kallar den nya skolan och den nya stilen.
Jag började åka 2004 och i år är det 2009, fem år av longboardåkning där trenderna har avlöst varandra. De trender jag ser nu, speciellt i stockholmsområdet, är topmount, breda greppiga hjul och truckar på 45°-50° i pivotvinkel.
Det finns ju tre typer av downhillbrädor, topmount som är lik den gamle hederlige pintailen, droptrou som är en söderslaktad topmount där man genommonterar truckarna så att brädan kommer längre ner mot marken, och den sista droppade brädan. där själva brädan är pressad i formen av en vagga, där platfomen där du står är lägre ner än där truckarna är monterade. sedan finns det självklart kombinationer av droptrou och droppad bräda.
Exempel:
ett typexempel på droppad bräda är Lanyachtz DH race
Ett skolboksexempel på genommonterad är Insect Lightning Bug
En standard downhill topmonut kan vara Earthwing Mystery Model
en kombo Rayne Deemondseed
Mycket av diskussionerna går grepp mot närhet till marken. en topmount ska du ha bäst grepp med din brädaoch mest kontroll. medan de andra kommer du närmare marken och med det "lättare" att bromsa. (personligen vil ha ha lite distans till marken vilket gör det lättare för mig.) med som sagt, i Stockholm idag är trenden Topmount, till det truckar och sen hjulen. Det är hjulen som trenden är som hårdst nu, att alla nya åkare och en hel del gamla väljer greppigare hjul, de väljer så breda hjul de kan få tag i.Samtidigt har det kommit en del nya hjulmärken på marknaden som har börjat etablera sig. När jag började åka 2004 fanns det kryptonics, abec11 och 3dm. 3dm var ett rent slalomhjul för de var så sjukt breda och merparten av deras hjul hade ganska små diameter. Så slaget stog mellan kryptonics och abec11. Abec11 hade redan då en lineup med mer varierande hjul medan krypparna bestod avungefär samm form i 76, 80 och 85 mm med samam core, plus deras 70 mm hjul utan racecore. (visst det fanns cherrybombs från exskate redan då men det var inget folk åkte på.) abec11 hade flashbacks, gumballs och flywheels, grippins kom med tiden. SÅ det var lite grepp mot slide. Framför allt var det med slide 2004 än vad det är nu, eller så är det bara så att farterna blir högre och folk kan dra pendel med greppigare hjul nu.
Hur som helst, jag känner att dagens åkare väljer supergrep och fotbroms framför mindre grep, och mer kontrolerad slajd som bromsteknik. Se bara på hjulutbudet idag. Abec11 har kommit med ny serie hjul som heter retro flera olika modeller de är breda och greppiga. seismic(3dm) har kommit ut med mer downhillbetonade hjul där grepp är ett ledord, loaded har fått fäste på svenska marknaden medsina orangutanghjul som e bara grepp. landyachtz hjul har inte varit mycket snack kring elelr åk på men nu kommer deras otroligt greppiga monsters som verkar få positivt genomslag, enda problemet är att utbudet att få tag i dem är svårt i sverige. PÅ detta kar kryptonics försvunnit från scenen och deras forna glans finns inte mycket kvar av.
Alternativen till slajdiga hjul på marknaden är få. min personliga favorit är kryppar 85 mm och de kan du köpa rån hemsidor ett tag till men tar de slut så tar de slut. abec11 har strikers med det uhretanet i de hjulen slits otroligt fort och det blir flatspots så hiskeligt fort så jag avråder alla från att åka på det hjulet, aven fast det har kommit ut i "retro" utförande. Det bästa alternativet jag ser iag är seismic blast wave som har rundade kanter och verkar inte slitas för fort. så de kommer jag fortsätta att köra på. (ett alternativ är abec11 flywheel men inget för mig)
Så jag tycker dagens åkare som kommer satsar på hjul med grepp, endast. slajd ja visst men inte så kontrollerat. folk förstår inte i dagens läge att man kan köra på andra hjul och enligt mig lär de sig inte så mycket tekniskt som de borde. de greppiga hjulen gör att en åkare inte behöver ta en kurva lika bra som en på hjul som släpper lättare.
Så jag anser att mina kryppar gör mig till en bättre åkare. jag vet var jag har tygngdpunkte på min bräda och jag vet hur jag ska åka för att inte få släpp. tngdpunkt och tuck är viktigt delar i downhill. Som när de nya undrar hur faan jag klarar av högdalen med kryppar. I högdalen finns det en svår kurva på 90° som man kommer in i 35 km/h på ett ungefär. jag vet inte hur många gånger jag nött den kurvan och hur många gånger jga kört ut. men nu sitter den så jäkla bra. det är ju inte tack vare mina hjul utan tack vare min teknik. teknik mina dh "kompisar" inte bemästrar för de litar på at hjulen ska ha dem kvar på banan, detta resulterar i en dålig tyngdpunkt på brädan i kurvan.
Så utveckling på hjulsidan ja, men inte bar mot grepp. pendel e kul, slajd e kul och alla vill inte köra på tokgrepp. saknar mina kryppar 85 mm, de är de bästa hjulen man kna åka downhill på. och framförallt de roligaste.
Jag började åka 2004 och i år är det 2009, fem år av longboardåkning där trenderna har avlöst varandra. De trender jag ser nu, speciellt i stockholmsområdet, är topmount, breda greppiga hjul och truckar på 45°-50° i pivotvinkel.
Det finns ju tre typer av downhillbrädor, topmount som är lik den gamle hederlige pintailen, droptrou som är en söderslaktad topmount där man genommonterar truckarna så att brädan kommer längre ner mot marken, och den sista droppade brädan. där själva brädan är pressad i formen av en vagga, där platfomen där du står är lägre ner än där truckarna är monterade. sedan finns det självklart kombinationer av droptrou och droppad bräda.
Exempel:
ett typexempel på droppad bräda är Lanyachtz DH race
Ett skolboksexempel på genommonterad är Insect Lightning Bug
En standard downhill topmonut kan vara Earthwing Mystery Model
en kombo Rayne Deemondseed
Mycket av diskussionerna går grepp mot närhet till marken. en topmount ska du ha bäst grepp med din brädaoch mest kontroll. medan de andra kommer du närmare marken och med det "lättare" att bromsa. (personligen vil ha ha lite distans till marken vilket gör det lättare för mig.) med som sagt, i Stockholm idag är trenden Topmount, till det truckar och sen hjulen. Det är hjulen som trenden är som hårdst nu, att alla nya åkare och en hel del gamla väljer greppigare hjul, de väljer så breda hjul de kan få tag i.Samtidigt har det kommit en del nya hjulmärken på marknaden som har börjat etablera sig. När jag började åka 2004 fanns det kryptonics, abec11 och 3dm. 3dm var ett rent slalomhjul för de var så sjukt breda och merparten av deras hjul hade ganska små diameter. Så slaget stog mellan kryptonics och abec11. Abec11 hade redan då en lineup med mer varierande hjul medan krypparna bestod avungefär samm form i 76, 80 och 85 mm med samam core, plus deras 70 mm hjul utan racecore. (visst det fanns cherrybombs från exskate redan då men det var inget folk åkte på.) abec11 hade flashbacks, gumballs och flywheels, grippins kom med tiden. SÅ det var lite grepp mot slide. Framför allt var det med slide 2004 än vad det är nu, eller så är det bara så att farterna blir högre och folk kan dra pendel med greppigare hjul nu.
Hur som helst, jag känner att dagens åkare väljer supergrep och fotbroms framför mindre grep, och mer kontrolerad slajd som bromsteknik. Se bara på hjulutbudet idag. Abec11 har kommit med ny serie hjul som heter retro flera olika modeller de är breda och greppiga. seismic(3dm) har kommit ut med mer downhillbetonade hjul där grepp är ett ledord, loaded har fått fäste på svenska marknaden medsina orangutanghjul som e bara grepp. landyachtz hjul har inte varit mycket snack kring elelr åk på men nu kommer deras otroligt greppiga monsters som verkar få positivt genomslag, enda problemet är att utbudet att få tag i dem är svårt i sverige. PÅ detta kar kryptonics försvunnit från scenen och deras forna glans finns inte mycket kvar av.
Alternativen till slajdiga hjul på marknaden är få. min personliga favorit är kryppar 85 mm och de kan du köpa rån hemsidor ett tag till men tar de slut så tar de slut. abec11 har strikers med det uhretanet i de hjulen slits otroligt fort och det blir flatspots så hiskeligt fort så jag avråder alla från att åka på det hjulet, aven fast det har kommit ut i "retro" utförande. Det bästa alternativet jag ser iag är seismic blast wave som har rundade kanter och verkar inte slitas för fort. så de kommer jag fortsätta att köra på. (ett alternativ är abec11 flywheel men inget för mig)
Så jag tycker dagens åkare som kommer satsar på hjul med grepp, endast. slajd ja visst men inte så kontrollerat. folk förstår inte i dagens läge att man kan köra på andra hjul och enligt mig lär de sig inte så mycket tekniskt som de borde. de greppiga hjulen gör att en åkare inte behöver ta en kurva lika bra som en på hjul som släpper lättare.
Så jag anser att mina kryppar gör mig till en bättre åkare. jag vet var jag har tygngdpunkte på min bräda och jag vet hur jag ska åka för att inte få släpp. tngdpunkt och tuck är viktigt delar i downhill. Som när de nya undrar hur faan jag klarar av högdalen med kryppar. I högdalen finns det en svår kurva på 90° som man kommer in i 35 km/h på ett ungefär. jag vet inte hur många gånger jag nött den kurvan och hur många gånger jga kört ut. men nu sitter den så jäkla bra. det är ju inte tack vare mina hjul utan tack vare min teknik. teknik mina dh "kompisar" inte bemästrar för de litar på at hjulen ska ha dem kvar på banan, detta resulterar i en dålig tyngdpunkt på brädan i kurvan.
Så utveckling på hjulsidan ja, men inte bar mot grepp. pendel e kul, slajd e kul och alla vill inte köra på tokgrepp. saknar mina kryppar 85 mm, de är de bästa hjulen man kna åka downhill på. och framförallt de roligaste.
hjälmarna! (sista inlägget och slutdiskussionen)
har ju nu båda hjälmarna i min setup. en gul fin charly no limit och en blå/svart/vit bell drop.
Historien är som följer.
vintern 2007 köpte jag min charly no limit vit för att ha som downhill hjälm. då en inte allt för vanlig hjälm bland downhillåkare och jag valde dne mycket för att den var en skärmflygarhjälm och den var lätt, hel integral och visir. och framföralt är den snygg och har en snygg shape. samt att alla i min bekatnskapskrets hade en icarohjälm.
nog om det. i okober 2008 var jag nere i göteborg och körde downhilltävling och ramlade där hjälmen nudade marken. och då blir man alltid lika frågsam, är hjälmen nått att kasera nu eller höll den? man vet inte. det enda argumentet för att man ska behålla den var att hjälmen var väldigt dyr i inköp typ 2200 kr och är det inget fel på den så är det som att kasta 2200 kr i sopnedkastet.
Resultatet av mina tankar är inte logiska med det blev så att jag lackade om min charly no limit, i stort sett plockade isär hela hjälmen och montera ihop den igen. enligt vad jag kan se så är det inga sprickor eller deformationer på glasfiber eller frigolit. men egentligen vad kan jag utläsa? denna hjälm har jag nu valt att ha på race, just de heat jag kör i tävling. varför? jo den är lite mindre än den hjälm jag köpte. Jag köpte nämligen en ny hjälm för att jag vill inte gå och vara osäker på ifall min hjälm ä säker elelr inte. Det blev en bell drop som e svart/vit/blå. det är i grunden en mtb downhill hjälm och den hjälmen är lite större än min gamla, har lite mer skydd men väger inte mera. däremot har den inget visir.
Så resulrate blev, en hjälm på freeride och en på tävling. en hjälm som jag vet är hel och säker och i grunden mer säker än min andra pga mer skydd och så har jag en som e lite mindre säker och som är mer aerodynamisk med ett riktigt visir.
Charly no limit 2006/2007 års modell.
Bell drop 2008 år modell köpt 2009
Mitt beslut på ny hjälm är mycket säkerhet och pris. jag vet att det inte går hand i hand men i jämförelse med vad jag har idag så är den nya säkrare och billigare. ganska mycket billigare. fick min nya hjälm för 900 kr totalt med frakt och allt. det är 1300 kr jag kan ha så mycket roligare med. bland annat åka till england på world cup tävling. och slamar jag med denna så vet jag att en ny inte är lika långt bort och lika tung för sparkontot.
vad är då nackdelrna med bell drop. Säkert kommer jga inte kunna gå ner i tuck lika bra som tidigare men kanske kan det, vet inte än. den måste få ett visir och jag som är lite staljfreak vill inte tejpa på hjälmen, det är fult.
Mitt beslut är mycket baserat på vänner och forum på nätet, hor logiskt det nu må vara. en del tankar är om hjälmar har bäst före datum? hur länge håller en hjälm även om man inte slamar med den? blir den sämmre med tiden? hur gammal är en för gammal hjälm? jag skulle aldrig sätte på mig en hjälm från 80 talet och bakåt elelr inte ens 90 talet och bakåt om jag ska vara ärlig. men är gränsen 10 år? jag vet inte.
Sedan har charlyn blivit en otroligt populär hjälm blnd dh åkare i dagens läge. fler och fler tittar på det mot alternativen som är icaro eller någon av farthjälmarna man kan köpa från enmansföretag.
Så här är mina hjälmar, varför jag har två i min utrustning. Nu ska jag snart gå in på min hobby med skinnställ också. ett nytt är på väg och jag hoppas innerligt att det passar.
Historien är som följer.
vintern 2007 köpte jag min charly no limit vit för att ha som downhill hjälm. då en inte allt för vanlig hjälm bland downhillåkare och jag valde dne mycket för att den var en skärmflygarhjälm och den var lätt, hel integral och visir. och framföralt är den snygg och har en snygg shape. samt att alla i min bekatnskapskrets hade en icarohjälm.
nog om det. i okober 2008 var jag nere i göteborg och körde downhilltävling och ramlade där hjälmen nudade marken. och då blir man alltid lika frågsam, är hjälmen nått att kasera nu eller höll den? man vet inte. det enda argumentet för att man ska behålla den var att hjälmen var väldigt dyr i inköp typ 2200 kr och är det inget fel på den så är det som att kasta 2200 kr i sopnedkastet.
Resultatet av mina tankar är inte logiska med det blev så att jag lackade om min charly no limit, i stort sett plockade isär hela hjälmen och montera ihop den igen. enligt vad jag kan se så är det inga sprickor eller deformationer på glasfiber eller frigolit. men egentligen vad kan jag utläsa? denna hjälm har jag nu valt att ha på race, just de heat jag kör i tävling. varför? jo den är lite mindre än den hjälm jag köpte. Jag köpte nämligen en ny hjälm för att jag vill inte gå och vara osäker på ifall min hjälm ä säker elelr inte. Det blev en bell drop som e svart/vit/blå. det är i grunden en mtb downhill hjälm och den hjälmen är lite större än min gamla, har lite mer skydd men väger inte mera. däremot har den inget visir.
Så resulrate blev, en hjälm på freeride och en på tävling. en hjälm som jag vet är hel och säker och i grunden mer säker än min andra pga mer skydd och så har jag en som e lite mindre säker och som är mer aerodynamisk med ett riktigt visir.
Charly no limit 2006/2007 års modell.
Bell drop 2008 år modell köpt 2009
Mitt beslut på ny hjälm är mycket säkerhet och pris. jag vet att det inte går hand i hand men i jämförelse med vad jag har idag så är den nya säkrare och billigare. ganska mycket billigare. fick min nya hjälm för 900 kr totalt med frakt och allt. det är 1300 kr jag kan ha så mycket roligare med. bland annat åka till england på world cup tävling. och slamar jag med denna så vet jag att en ny inte är lika långt bort och lika tung för sparkontot.
vad är då nackdelrna med bell drop. Säkert kommer jga inte kunna gå ner i tuck lika bra som tidigare men kanske kan det, vet inte än. den måste få ett visir och jag som är lite staljfreak vill inte tejpa på hjälmen, det är fult.
Mitt beslut är mycket baserat på vänner och forum på nätet, hor logiskt det nu må vara. en del tankar är om hjälmar har bäst före datum? hur länge håller en hjälm även om man inte slamar med den? blir den sämmre med tiden? hur gammal är en för gammal hjälm? jag skulle aldrig sätte på mig en hjälm från 80 talet och bakåt elelr inte ens 90 talet och bakåt om jag ska vara ärlig. men är gränsen 10 år? jag vet inte.
Sedan har charlyn blivit en otroligt populär hjälm blnd dh åkare i dagens läge. fler och fler tittar på det mot alternativen som är icaro eller någon av farthjälmarna man kan köpa från enmansföretag.
Så här är mina hjälmar, varför jag har två i min utrustning. Nu ska jag snart gå in på min hobby med skinnställ också. ett nytt är på väg och jag hoppas innerligt att det passar.
remake klar
har nu gjort färdigt min hjälm inför nästkommande säsong. Detta är inte hjälmen jag köpte ny nu till denna säsong uta nmin gamla som fått sig en upphottning. Det som saknas är kanske nån snygg stickers av något slag. får se när jag hittar.
är ganska nöjd med resultatet så här långt. får se hur det går under året. Som sagt. en stikers saknas. ska fixas och jag har mina ideer.
är ganska nöjd med resultatet så här långt. får se hur det går under året. Som sagt. en stikers saknas. ska fixas och jag har mina ideer.
Hjälmdesign
Har som sagt fått hem min nya hjälm som jag beställde. Än är det långt till säsongen startar så då har man lite tid till att mecka med grejerna och pilla på utrustningen.
Eftersom jag har en ny hjälm har jag valt att lacka om min gamla. Och jag vill inte bar ta och spraya hjälmen efter maskat den lite halv som halv så nu ska jag göra saken grundligt. Bort med gummilisterna först. det jag upptäckte då var att det var det enda som höll ihop alla delar på hjälmen. så nu är visir, gummilister. ventialtionsnät och frigoliten (innerhjälmen) borta och kvar är et skal som ska först få en gul matt färg följt av en matt lack. om jag stripar den eller inte återstår att se. bilder kommer självklart när allt är klart och vill ni ha referensbilder innan så kolla in den vit hjälmen i tidigare inlägg.
Har även köpt nytt skinnställ idag. ett svart blått vitt blev det till slut. storlek 52, så nu hoppas jag att det passar annars blir det till att hårdbanta och jogga som en gnu. bilder kommer också så fort det har levererats hem. självklart ska jag försöka lappa ihop mitt gamla ställ också. kanske blir en racedräckt och en freeride dräckt. får se helt enkelt. Näst steg är att lämna in skor på omsulning. detta blir nog nästa månad om jag inte köper nya handskar först. allt det gamla nä det kommer till skor och handskar är slängda.
Eftersom jag har en ny hjälm har jag valt att lacka om min gamla. Och jag vill inte bar ta och spraya hjälmen efter maskat den lite halv som halv så nu ska jag göra saken grundligt. Bort med gummilisterna först. det jag upptäckte då var att det var det enda som höll ihop alla delar på hjälmen. så nu är visir, gummilister. ventialtionsnät och frigoliten (innerhjälmen) borta och kvar är et skal som ska först få en gul matt färg följt av en matt lack. om jag stripar den eller inte återstår att se. bilder kommer självklart när allt är klart och vill ni ha referensbilder innan så kolla in den vit hjälmen i tidigare inlägg.
Har även köpt nytt skinnställ idag. ett svart blått vitt blev det till slut. storlek 52, så nu hoppas jag att det passar annars blir det till att hårdbanta och jogga som en gnu. bilder kommer också så fort det har levererats hem. självklart ska jag försöka lappa ihop mitt gamla ställ också. kanske blir en racedräckt och en freeride dräckt. får se helt enkelt. Näst steg är att lämna in skor på omsulning. detta blir nog nästa månad om jag inte köper nya handskar först. allt det gamla nä det kommer till skor och handskar är slängda.